Sala integracji sensorycznej

Sala Integracji Sensorycznej

Co to jest Integracja Sensoryczna? Integracja sensoryczna jest to proces, poprzez który mózg otrzymuje informacje ze wszystkich zmysłów: wzroku, słuchu, propriocepcji, czucia powierzchniowego i układu przedsionkowego. Przyjmuje je, segreguje, rozpoznaje, interpretuje i integruje z już posiadanymi w celu uzyskania odpowiedniej reakcji motorycznej. Proces integracji sensorycznej jest procesem ciągłym, składającym się z czterech poziomów. Osiągnięcie jednego umożliwia rozwój następnego.

Zaburzenia integracji sensorycznej manifestują się miedzy innymi: problemami z czytaniem, pisaniem i nauką matematyki; niezgrabnością ruchową, nadruchliwością oraz problemami z koncentracją, mimo wrażenia, że dziecko jest zdrowe i w pełni rozwinięte.

Twórczynią teorii Integracji Sensorycznej jest Amerykanka Jean Ayres – profesor pedagogiki specjalnej, terapeuta zajęciowy i psycholog klinicysta. Jako mała dziewczynka sama miała problemy z czytaniem i pisaniem, które pokonała i osiągnęła sukces.

Dzięki opracowanym przez nią Testom Południowokalifonijskim można określić poziom i charakter zaburzeń występujących u dziecka oraz zaproponować odpowiednią terapię łagodzącą bądź eliminującą dysfunkcje integracji sensorycznej. Aby zapewnić dzieciom maksymalny rozwój w SP-40 dysponujemy markowym sprzętem do stymulacji poszczególnych zmysłów, sa to: huśtawka terapeutyczna, deskorolka, deska do ćwiczeń równoważnych, kołyska, dużą deska rotacyjna, helikopter, huśtawka –„T”, konik, beczka, platforma wisząca, hamak terapeutyczny, trampolina ,piłki do ćwiczeń oraz elementy miękkie: materace, klin, gruszka terapeutyczna.